Heineken
Reclames die bijna iedereen kent. Oude brouwerijen in het historische centrum van Amsterdam, een eigen 19de eeuws laboratorium in Rotterdam waar chemici voor Heineken een revolutionair ‘zuiver’ gist wisten te maken.
De geschiedenis van multinational Heineken is rijk aan verhalen. En aan beeldmateriaal.
Al dat materiaal is sinds de jaren zeventig van de 20ste eeuw in opdracht van Freddy Heineken verzameld en wordt sinds 2008 beheerd door de Heineken Collection Foundation. Deze stichting benaderde Ability met de vraag hoe geschiedenis-, Heineken- of bier-fans al dit materiaal online zouden kunnen bekijken.
Looptijd: 2017 / Heden
CMS: Concrete 5
Design tool: Figma / Sketch
API: Memorix
Onze oplossingen: Branding, prototyping, UX design en Website CMS
Het digitale erfgoed van Heineken – beheerd in een speciale applicatie – is enorm. Van reclame en kunst, tot foto’s en bouwtekeningen van brouwerijen. Van fysieke objecten, papier tot audio en video. En doordat Heineken een van de bekendste merken ter wereld is, is de doelgroep immens: historici, scholieren, fanatieke bierfans.
Dat het nieuwe platform via een API gekoppeld zou worden aan de bron-applicatie was al snel duidelijk. In een doelgroepen analyse – gelukkig kent een concern als Heineken zijn klanten heel goed – hebben we 4 primaire doelgroepen geïdentificeerd.
Het user experience design van het platform bedient die 4 doelgroepen en biedt een simpele toegang tot die immense collectie. Door op basis van het ontwerp een prototype te maken en deze te testen bij gebruikers, hebben we het ontwerp stap voor stap afgerond.
Mede dankzij onze digitaal partner Smartshore hebben we een digitaal platform gerealiseerd. Beschrijvingen en afbeeldingen van de collectie-items worden via een custom API in het platform getoond. En met behulp van een open source CMS kan het team van de Heineken Collection Foundation het platform beheren.