Veel digitale producten worden ontwikkeld als een standaard pakket. Standaard betekent op z’n allerbest: gebruiksgemak. Een webshop werkt altijd zus, een CRM pakket zo. Dat moet je niet anders willen doen, want dan snappen de gebruikers het niet meer.
Maar bij Ability zien we in dat ‘de standaard’ ook vaak leidt tot een digitaal product dat niet goed aansluit bij de wensen van de gebruiker. Denk aan een CMS met ongelofelijk veel opties, waardoor een redacteur door de bomen het bos niet meer ziet. Of een standaard software pakket dat in z’n geheel moet worden geïnstalleerd naast ander pakket, waardoor het bedrijf ineens met twee systemen zit. Dat maakt de boel er niet eenvoudiger op.
De standaard aanpak is volgens ons eigenlijk enorm ouderwets. Het is de erfenis is van massaproductie. Het kind van de Industriële Revolutie: alsof een modern digitaal product uit een mal van een ouderwetse fabriek komt. Maar dat epoch wordt nu definitief afgesloten. Met de komst van AI betreden we een compleet nieuw tijdperk. Alles wat digitaal ‘standaard’ is, wordt nu extreem eenvoudig kopieerbaar en toepasbaar. ‘De standaard’ verwordt daarmee tot een simpel toe te passen hygienefactor. Weliswaar nog steeds onmisbaar, maar niet meer toonaangevend.
Daarmee zijn de poorten naar een nieuwe manier van digitale productontwikkeling open gezet. Bij Ability vervangen we de metafoor van de fabriek door die van teamwerk. Dat betekent: mensenwerk. Geen beperkende requirements en geen standaard aanpak meer. Want als je blijft doen wat je al deed, dan krijg je wat je al had. We willen het probleem niet slechts ‘managen’, maar daadwerkelijk oplossen. Onze digitale productontwerpen ontstaan door de inspiratie die we in het project vinden. Een one-size-fits-all aanpak is dan niet geschikt: de digitale producten die wij ontwerpen passen zich als een amoebe aan hun omgeving aan.
Wees gerust. We gooien het kind niet met het badwater weg. Soms is de standaard gewoon bewezen de beste keuze. Een shopping cart in een webshop moeten we bijvoorbeeld niet opnieuw gaan uitvinden. Dat hoeft ook niet. Want de huidige technologie stelt ons in staat om zulke standaard oplossingen snel incorporeren. Zo houden we tijd over voor het echte denkwerk: op een diep niveau snappen hoe mensen jullie digitale product gebruiken. Of dat nu een online platform, een IT systeem, een app of een complexe website is.
Waarom kiezen voor een standaard digitaal product, als het ook uniek kan?